article publicat al dBalears 25/06/09 en vers el tercer sector

Ara | Horitzons

Tercer sector: servei social o recurs barat?

El passat 10 de juny, representants de les més de quaranta entitats sense ànim de lucre de les Illes Balears que es dediquen a l’acció social han fet públics els greus problemes financers que pateixen, i que es resumeixen en un deute acumulat de les administracions públiques superior als deu milions d’euros. El mateix dia es van reunir amb el president del Govern, Francesc

Miquel Àngel Maria | 25/06/2009 | Vistes: 221

No es tracta d’un problema nou, ni del Govern actual. El retard en els pagaments a les entitats socials per part de les administracions públiques és una dinàmica que s’arrossega des de fa anys. Els responsables de les entitats n’estan cansats, i exigeixen solucions. El mes de juliol de 2008, la Mesa del tercer sector de les Balears va mantenir una reunió amb el president Francesc Antich per exigir-li un pla de suport i l’equiparació pressupostària amb altres sectors, com l’industrial o el de serveis, així com també més visibilitat i reconeixement per les activitats que desenvolupen, moltes de les quals són responsabilitat de l’Administració. Un any més tard, i davant l’increment del deute, les entitats insisteixen en aquestes reivindicacions. Per a Miquel Puigròs, de la Xarxa d’economia solidària i alternativa (REAS), calen solucions per rompre aquesta dinàmica i evitar que es repeteixi. Antich es remet a la nova llei de serveis socials, aprovada pel parlament dia 2 de juny, i al pla estratègic que s’ha d’elaborar en un termini de devuit mesos és de l’aprovació de la llei.

S’ha de reconèixer la feina

Però més enllà d’aquest problema, gens anecdòtic, ja que afecta la solvència de les entitats i les obliga a suportar una enorme càrrega financera, el tercer sector pretén que es reconegui la tasca social que duu a terme. No volen ser l’excusa fàcil per tal que les administracions públiques contractin serveis a baix preu. Es neguen a ser empreses de treball temporal al servei de les administracions. Per responsabilitat i per principis, no volen tenir personal contractat en condicions precàries, i denuncien l’abisme salarial existent entre els tècnics de les administracions i aquells que fan una feina igual o semblant en el tercer sector.

Un espai propi
D’altra banda, aquestes entitats defensen un espai propi, distint de l’empresa pivada i del sector públic. Recorden que els treballadors d’aquesta àrea són persones especialment motivades i amb un alt component de vocació i compromís personal. I consideren que no ha de ser tractat per les administracions com una ganga, sinó com una oportunitat de servir millor els ciutadans. Les entitats del tercer sector, com qualsevol empresa, també tenen fronts oberts de discussió i negociació amb els seus treballadors per la millora de les seves condicions laborals.

Això no obstant, la crítica a les administracions públiques, tant per la utilització de les entitats socials com un recurs barat, com pel problema del deute acumulat, uneix directius i treballadors en una reivindicació compartida.
Arran de la notícia publicada per dBalears sobre la roda de premsa en què les entitats que es dediquen a acció social exposaren la seva problemàtica, un treballador d’una entitat ha escrit el següent comentari a dBalears digital (http://dbalears.cat/actualitat/Balears/les-administracions-deuen-10-milions-a-la-xarxa-social.html): “A què esperen les institucions per pagar els deutes que tenen? La majoria d’aquestes entitats, a part de ser unitats financeres de l’Administració, són les que solucionen problemes de tipus social a les institucions”.

0 comentaris

De moment no hi ha cap comentari..

Deixa el teu comentari al següent formulari